חנוכה

טקסט לחג, לימוד ושיח
בוגרים, משפחות וילדים
חנוכה

מנהגי החג

אחד המאפיינים של המסורת היהודית הוא שילובם של המנהגים המעשיים בחגיגת החג, הקושרים את החוגגים לאווירת החג, להיסטוריה, לטעמים ולריחות. חג החנוכה משופע בסמלים ובמסורות אשר עיצבו את החג במשך הדורות.

חנוכה – מקור השם והתאריך: הוא חנוכת המזבח שנעשתה על ידי יהודה המכבי, בכ"ה בכסלו. "ויצו יהודה ואחיו… לחג את חנוכת המזבח ביום חמישה ועשרים לחדש כסלו שמונה ימים" (מקבים א').

8 ימים – מדוע נבחר דווקא מספר זה של ימים לחוג את החג? מקור אחד (מקבים ג') רואה בחנוכה חגיגה כנגד חג הסוכות הנמשך שמונה ימים. מקור נוסף מזכיר את נס פך השמן.

מנורה: המנורה נבחרה לסמל את המקדש לאחר שחורבנו סומל על ידי המנורה המובלת בשבי על ידי טיטוס (שער הניצחון). בעת טיהור המקדש, השתמשו המכבים ב"שיפודים של ברזל" במקום המנורה האבודה. עם הקמת המדינה נבחרה המנורה לסמל הרשמי.

הדלקת נרות: "בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן… נעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים" (תלמוד בבלי, שבת כא). לזכר נס פך השמן, אשר הספיק להדלקת המנורה במשך שמונה ימים, אנו מדליקים נרות שמונה ימים בחנוכה.

מכבים: בהבנת משמעות השם נחלקו דעות: יש הסוברים שהשם מתייחס ל"מקבת" – פטיש, כלי תקיפה המאפיין את יהודה. המסורת היהודית רואה בשם מכבי ראשי תיבות של המשפט: "מי כמוך באלים ה'".

יהודית: אישה יהודיה אשר הסתננה למחנה האשורים אשר צרו על עירה, פיתתה את מפקד הצבא, האכילה אותו מאכלי חלב וכאשר צמא השקתה אותו יין. לאחר שנרדם כרתה את ראשו וכך הביאה לתבוסת צבא אשור ולהצלת עמה. כזכר למעשה גבורתה ישנם מנהגים בחנוכה לאכול מאכלי חלב.

סופגניות/לביבות: המאכלים המסורתיים נבחרו משום שמטגנים אותם בהרבה שמן, זכר לנס השמן אשר אירע בעת טיהור המקדש.

סביבון: הסביבון הפך למשחק הרשמי של חג החנוכה. על צלעותיו נכתבו האותיות נ.ג.ה.פ/ש. מקור המשחק הוא בתקופת היוונים, כאשר הילדים למדו תורה בסתר, וכאשר באו היוונים הוציאו סביבונים ושחקו בהם.

הלל: רצף של מזמורי תהילים המוּסף בתפילות החג (הלל שלם), זכר לנס הניצחון על היוונים.

על הניסים: תוספת מיוחדת לחנוכה (ולפורים) המוּספת בתפילת עמידה ובברכת המזון, המשבחת את אלוקים על הניסים והגבורות שעשה לאבותינו.

מחלוקת בית הלל ובית שמאי: מחלוקת בין שני בתי המדרש המפורסמים הנוגעת לסדר הדלקת נרות חנוכה. לדעת בית הלל, ביום הראשון מדליקים נר אחד, בשני – שניים וכן הלאה עד היום השמיני בו מדליקים שמונה נרות ("מוסיף והולך"). לדעת בית שמאי, ביום הראשון מדליקים שמונה נרות, בשני – שבעה וכן הלאה עד שביום השמיני מדליקים נר אחד. ("פוחת והולך"). ההלכה נפסקה כדעת בית הלל.

פרסום הנס: בחג החנוכה יש מצווה לפרסם את נס חנוכה ברבים. הדרך לכך היא להציב את החנוכייה במקום בולט (בחלון הפונה לרשות הרבים או בכניסה לבית).

חג שמח!!

(הרב חגי גרוס, רב בארגון צהר)

להדפסה

תכנים נוספים שיכולים להתאים לך

שיר לשבת
בוגרים, משפחות וילדים

חשוף זרוע קדשך

לימוד ושיח
בוגרים

פרשת במדבר- לימוד ושיח לבוגרים

לימוד ושיח
בוגרים

על מדבר – פרשת במדבר

טקסט לפרשה, לימוד ושיח
משפחות וילדים

ואהבת לרעך כמוך – פרשת קדושים – סיפור ושיח

טקסט לפרשה, לימוד ושיח
בוגרים

ואהבת לרעך כמוך – פרשת קדושים

הפעלה חברתית
משפחות וילדים

באנו חושך לגרש: פעילות לחנוכה

טקסט לחג, לימוד ושיח
בוגרים

"לראותם בלבד" – מה מזמנים לנו נרות חנוכה

לימוד ושיח
בוגרים

עקידת יצחק בעיניים שונות: פרשנויות ומחשבות אישיות, מתוך פרשת וירא.

הפעלה חברתית, לימוד ושיח
משפחות וילדים

הכנסת אורחים – להיכנס לבית וללב, בהשראת פרשת וירא

טקסט לחג
בוגרים, משפחות וילדים

יום כיפור – ריפוי הלב