לצאת מהמערה עם אור

הפעלה חברתית, לימוד ושיח
בוגרים

רשב"י (רבי שמעון בר יוחאי) היה תנא חשוב, תלמידו של רבי עקיבא.
בגלל דבריו נגד הרומאים – ברח עם בנו למערה.
ל"ג בעומר הוא יום פטירתו, שבו ביקש לשמוח, לא להתאבל.
מיוחס לו חיבור ספר הזוהר – שעוסק בתורת הנסתר, הקבלה.
מדורות ל"ג בעומר נעשות לכבוד יום ההילולה שלו.

יום זה הוא הזדמנות להאיר מבפנים – ולחבר בין רוח, חברוּת ומשמעות.


🔥 סבב שיתוף

יושבים סביב מדורה ועושים סבב- "מה זה אור בשבילך?"

📖 סיפור רשב"י במערה

ניתן לקרוא את הסיפור, שמובא בגמרא. למעבר לטקסט המקור- לחץ כאן.

הסיפור בקצרה:

בעקבות דברי ביקורת על רומא, רבי שמעון ובנו בורחים למערה. שם הם חיים בחרובים ומים, ולומדים תורה 12 שנים. כשיוצאים – רואים אנשים עובדים, כועסים, ו"שורפים במבט". נשלחים שוב למערה לשנה נוספת. כשיוצאים שוב – רשב"י רואה אדם רץ עם הדסים לשבת, ומבין שהעולם הגשמי והרוחני יכולים להשתלב.

שאלות לשיח:

  • מה מתרחש כאן בסיפור? איזה תהליך קורה?


💡 ביקורת כחלק בתהליך

הנה קטע מתורגם מתוך ספרו של ג'ון דיואי, כיצד אנו חושבים (How We Think), המתאר את תהליך הרפלקציה והלמידה דרך התנסות:

"רפלקציה היא תהליך פעיל ומתמשך שבו אנו בוחנים את האמונות והידע שלנו לאור הראיות והתוצאות שהן מניבות. היא מתחילה כאשר אנו נתקלים בקושי או באי-ודאות, ומובילה אותנו לשאול שאלות, לאסוף מידע, ולבחון את ההשלכות של הפעולות האפשריות.

במהלך הרפלקציה, אנו לא רק מנתחים את המצב הנוכחי, אלא גם משווים אותו לניסיון העבר שלנו, ומנסים לחזות את התוצאות של פעולות שונות. תהליך זה דורש מאמץ מודע, משמעת עצמית, ונכונות להטיל ספק בהנחות הקודמות שלנו.

המטרה של הרפלקציה היא להגיע להבנה עמוקה יותר, שמובילה לפעולה מושכלת ואחראית. היא מאפשרת לנו ללמוד מהניסיון, ולא רק לצבור מידע, אלא גם לפתח שיפוט מוסרי ואינטלקטואלי."

🧠 שאלות לדיון

  1. מה תפקידה של המערה בתהליך ההתבוננות והלמידה של רבי שמעון בר יוחאי?
  2. כיצד תגובתו הראשונית של רבי שמעון לאחר היציאה מהמערה משקפת את האתגרים שבמפגש המחודש עם העולם?
  3. מה משמעות המפגש עם האדם הנושא הדסים לשבת, וכיצד הוא משנה את תפיסתו של רבי שמעון?
  4. כיצד ניתן ליישם את עקרונות החשיבה הביקורתית של דיואי בהתמודדות עם ביקורת ושינוי תפיסות בחיינו האישיים?

אפשר להוסיף שאלות שמובילות להתבוננות אישית:

  • מתי אני ב"מערה"?
  • איך זה להיחשף מחדש לעולם?
  • איך עוברים מכעס וביקורת לאור ומפגש?


🤝 אשרי הגפרור

  • כל אחד בוחר מישהו אחר ונותן לו "גפרור": מילה מחזקת, ברכה, תזכורת לאור שבו.
  • האדם מקבל, מדליק נר (אמיתי או סמלי), וממשיך הלאה את הסבב.

אפשר לבחור שכל אחד מדליק גפרור ומשתף עד שהגפרור שלא נכבה ומי שלצידו מדליק גפרור וממשיך את הסבב.


🪔 סיום:

רשב"י למד במערה, אבל הגדולה שלו הייתה ביציאה, בחיבור למה שנעשה בשטח. לצאת מהמערה עם אור, לא עם כעס. זמן ההתכנסות לפעמים נדרש מאיתנו וצריך לראות איך יוצאים ממנו למקום של למידה ויכולות להאיר – לעצמנו ולסביבה.

להדפסה

תכנים נוספים שיכולים להתאים לך

לימוד ושיח
בוגרים

על מדבר – פרשת במדבר

טקסט לפרשה, לימוד ושיח
משפחות וילדים

ואהבת לרעך כמוך – פרשת קדושים – סיפור ושיח

טקסט לפרשה, לימוד ושיח
בוגרים

ואהבת לרעך כמוך – פרשת קדושים

הפעלה חברתית
משפחות וילדים

באנו חושך לגרש: פעילות לחנוכה

טקסט לחג, לימוד ושיח
בוגרים

"לראותם בלבד" – מה מזמנים לנו נרות חנוכה

לימוד ושיח
בוגרים

עקידת יצחק בעיניים שונות: פרשנויות ומחשבות אישיות, מתוך פרשת וירא.

הפעלה חברתית, לימוד ושיח
משפחות וילדים

הכנסת אורחים – להיכנס לבית וללב, בהשראת פרשת וירא

לימוד ושיח
בוגרים

של מי האחריות? לימוד ושיח בפרשת שופטים

הפעלה חברתית, לימוד ושיח
משפחות וילדים

הפעלות חברתיות סביב פרשת שופטים

הפעלה חברתית, לימוד ושיח
בוגרים

לימוד ושיח בפרשת נח