פרשת השבוע שלנו, פרשת נח, מספרת את סיפור המבול שה' הביא על הארץ בעקבות חטאי דור המבול. ה' אומר לנוח, שהיה איש צדיק באותה תקופה, לבנות תיבה גדולה, לתוכה יכניס את משפחות וגם זוגות-זוגות מכל חיה, על מנת שיינצלו מהמבול. במהלך הבניה נוח מנסה לגרום לאנשים סביבו לחזור בתשובה כי אם א יהיה מבול, אך הם לא מקשיבים לו וה' מביא מבול ששוטף והורס הכל. אחרי שהמים שוככים ונח יוצא מהתיבה, הקב"ה מבטיח שלעולם לא יביא שוב מבול שישחית את הארץ ויכלה את כל היצורים החיים. כסימן לברית זו, אלוהים יוצר את הקשת בענן, אשר תופיע כדי להזכיר את ההבטחה.
הקשת מסמלת את הברית והשלום, תזכורת לרחמיו של הקב"ה על ברואיו ולסבלנותו כלפי העולם. מופע הקשת בשמיים אחרי הגשם מסמל את התקווה ואת החיבור בין העולמות – בין האדמה לשמים.
מצורפות הצעות לרעיונות בסימן הקשת והתקווה. ניתן לשלב במפגש שלכם אחד או יותר מן הרעיונות.
1.שאלות פתיחה:
נשאל את הילדים- מתי אנחנו רואים קשת? איך הקשת נוצרת?
הסיבה להופעת הקשר מופיעה בהקדמה והנה ההסבר המדעי בשפה פשוטה:
הקשת בענן היא תופעת טבע מרהיבה שבה נראים צבעים שונים בשמיים בצורת קשת. הקשת נוצרת כאשר אור השמש עובר דרך טיפות מים באוויר, כמו לאחר גשם או ליד מפל.
הנה הסבר פשוט על התהליך:
האור הלבן מהשמש נראה לעין רגילה כלבן, אך הוא בעצם מורכב ממספר צבעים כמו אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול.לאחר שיורד גשם נשארות באוויר טיפות מים קטנות וכשאור השמש פוגע בטיפות המים, הוא נשבר ומפזר את הצבעים השונים שבו.כל צבע נשבר בזווית שונה, כך שהצבעים מתפצלים ומופרדים זה מזה, משתקפים בתוך הטיפה ויוצאים ממנה שוב בזווית חדשה.
כל התהליך הזה גורם לכך שאנו רואים קשת צבעונית בשמיים, בסדר צבעים קבוע – אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול.
ניסוי קטן עם פנס, מראה וקערת מים יכול להמחיש את התהליך הזה: כשמאירים עם פנס על מראה בתוך המים, ניתן לראות השתקפות של צבעי הקשת, ממש כמו שקורה בטבע כשהשמש מאירה על טיפות המים באוויר.
2. הצעות לפעילות:
א. ניסוי קשת בענן:
חומרים דרושים:
מיכל מים (כגון בקבוק ריק או דלי קטן)
מראה שטוחה
פנס (אופציונלי)
מקום פתוח עם אור שמש
איך עושים:
* מצאו מקום בחוץ שבו יש הרבה אור שמש. ודאו שהמקום מואר היטב.
* מלאו את המיכל במים.
* הציבו את המראה במיכל כך שהיא תהיה בזווית של כ-45 מעלות.
* כוונו את האור: אם יש לכם פנס, כוונו אותו למראה, אחרת פשוט השתמשו באור השמש.
* הביטו לקשת: הילדים יכולים להסתכל על המראה. כאשר אור השמש פוגע במים ובמראה, אתם עשויים לראות קשת צבעונית בתנאים מתאימים.
* הסבר על התופעה: הסבירו לילדים כיצד האור מתפצל ויוצר את הקשתות כאשר הוא עובר דרך המים.
טיפים:
ניסוי זה יעבוד הכי טוב כאשר השמש זורחת ישירות על המים.
יש לקחת בחשבון את זווית המראה כדי לראות את הקשת בצורה הטובה ביותר.
ב. ניסוי הצמיחו קשת- לסרטון הסבר לחץ כאן.
חומרים דרושים: נייר סופג, טושים רחיצים, 2 כוסות מים.
ג. הפעלה של בועות סבון- נוצר אפקט של צבעי הקשת
האפקט הצבעוני בבועות סבון נוצר בגלל שבירת אור והתאבכות (אינטרפרנציה) של האור על שכבות הסבון הדקות שמרכיבות את הבועה. כאשר האור פוגע בבועת סבון, הוא נשבר וחלק ממנו מוחזר אלינו מכל שכבה של הבועה. השכבות הדקות גורמות לכך שחלק מקרני האור מתחזקות (התאבכות בונה) ואחרות נחלשות (התאבכות הורסת), וכך נוצרות צבעי הקשת שאנו רואים.
*ליצירת בועות סבון גדולות, חשוב להשתמש בתמיסת סבון מיוחדת ולדעת את הטכניקה הנכונה:
חומרים להכנת תמיסת בועות סבון:
1 כוס מים מזוקקים (מים רגילים יכולים לעבוד, אבל מים מזוקקים נותנים תוצאה טובה יותר).
2 כפות סבון כלים איכותי.
1 כף גליצרין או סירופ תירס (מגביר את עמידות הבועה).
מערבבים את החומרים בעדינות כדי לא ליצור יותר מדי קצף.
*טכניקה ליצירת בועות גדולות:
השתמשו בכלים מיוחדים, כמו חישוק חוטים או טבעות גדולות. אפשר להכין חישוק ביתי פשוט עם שני מקלות וחוט כותנה שמחובר ביניהם בצורה של מלבן.
טבלו את החישוק בתמיסה, ואז משכו אותו בעדינות תוך יצירת תנועות רחבות. האוויר שנכנס לתוך החישוק ייצור בועה גדולה.
בועות הסבון הגדולות יציבות יותר בזכות הגליצרין שמחזק את שכבת הסבון ומאט את אידוי המים, מה שמאפשר לבועה להחזיק מעמד יותר זמן.
3.הצעות למשחקים:
א.משחק זיכרון קשתP
הכינו קלפים עם צבעי הקשת והניחו אותם הפוכים. הילדים צריכים להפוך קלפים ולנסות למצוא זוגות של צבעים.
ב. חיפוש צבעים:
הכינו רשימה של צבעי הקשת ובקשו מהילדים לחפש חפצים בצבעים הללו בסביבה . ניתן ערוך תחרות בין 2 קבוצות.
ג.קשת בקבוקי מים
מלאו כמה בקבוקים במים עם צבעים שונים (בעזרת צבעי מאכל). על הילדים צריכים לסדר את הבקבוקים לפי סדר צבעי הקשת.
4.שיר:
אפשר להשמיע וללמד את הילדים את השיר "עולה עולה", שיר שייצג את ישראל בתחרות האירוויזיון בשנת 1985. השיר מדבר על קשת בענן ועל התחושה שהיא מייצרת.
לביצוע המקורי של השיר לחץ כאן.
5. יצירות:
א. ציור קשת עם צבעי ידיים
כל ילד יכול לבחור צבע ולהטביע את ידו בצבע המתאים. יחד, הילדים יוצרים קשת מצבעי ידיים על נייר גדול.
– אפשר לדבר על כך שכל צבע בקשת מייצג תקווה וייחודיות של כל אחד, וכיצד כשכולם מצטרפים יחד – נוצרת קשת שלמה ויפה.
ב. "בקבוק תקווה"
– כל ילד מקבל צנצנת או בקבוק שקוף, וממלא אותו בשכבות חול צבעוני בצבעי הקשת. אפשר לקנות חול צבעוני מוכן או לקנות מלח גס וצבעי גיר ולצבוע אותם.
– אפשר לומר להם שכל צבע מייצג משאלה או דבר טוב שהם רוצים שיקרה. הם יכולים לקחת את הבקבוק הביתה כסמל אישי לתקווה.
ג. ציור של קשת עם צבעי פנדה
* בחרו שישה צבעים מתוך צבעי הפנדה – אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול. ציירו קווים בצורת קשת על הדף בסדר הזה, מתחילים מהאדום למעלה ומסיימים עם הסגול למטה. כל צבע צריך להיות בקו עבה, כך שיתאפשר למרוח אותו בקלות.
* לאחר שציירתם את הקשת, השתמשו באצבע או במקלון קטן כדי למרוח בעדינות את הצבעים לאורך הקשת. התחילו באדום והמשיכו לכל צבע, כשהתנועה היא בכיוון הקווים שציירתם. אם רוצים לערבב בין הצבעים, אפשר לעבור בעדינות בין הקווים.
* לאחר שמרחתם את כל הצבעים, אפשר להוסיף קצת לבן או צהוב בהיר מסביב כדי לתת תחושה של אור או זוהר מסביב לקשת.
ד. קשת מפלסטלינה
* קחו פלסטלינה בכל אחד מהצבעים (אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול) וצרו רצועות דקות וארוכות מכל צבע.
* סדרו את רצועות הפלסטלינה על משטח העבודה בצורת קשת, כשהן צמודות זו לזו לפי סדר הצבעים.
* בעזרת האצבעות, לחצו בעדינות על הרצועות כך שיתחברו מעט זו לזו. לאחר מכן, התחילו במריחה קלה של הצבעים לכיוון החיבור ביניהם כדי ליצור מעבר צבעים רך יותר.
* אם רוצים לתת אפקט של שמיים, אפשר להוסיף סביב הקשת מעט פלסטלינה לבנה ולמרוח אותה קלות, כך שתרגישו שהקשת מוקפת באור רך.
6.סיכום המפגש:
לסיכום המפגש שלנו על הקשת והתקווה, ראינו כיצד הקשת, שמופיעה אחרי הגשם, היא לא רק תופעת טבע יפהפייה, אלא גם סמל חזק של תקווה, ברית וחיבור בין שמים לארץ. בדיוק כמו שהקשת מופיעה אחרי סערה, היא מזכירה לנו שגם אחרי אתגרים מגיע רגע של אור וצבע. נזכור שתמיד אפשר למצוא את התקווה והשמחה גם בזמנים קשים, כמו הצבעים הזוהרים של הקשת שמופיעים לפתע בשמיים.