הצעות להפעלות למשפחות וילדים על פרשת במדבר וחג השבועות
רכז יקר, כאן תוכל למצוא הצעה למספר פעילויות המתאימות לקהל יעד של משפחות וילדים. כל הצעה מכילה פורמט הכולל משפט פתיחה לקהל המספר על נושא המפגש ולאחריו פעילות מתאימה.
א. הצעה לפעילות סביב פתיחתו של חומש חדש- חומש במדבר, הנקרא גם חומש פקודים, ועיסוק בנושא הספירה.
ב. הצעה שניה עוסקת בפרשת השבוע עצמה- פרשת במדבר. סדר החניה של עם ישראל במהלך מסעו במדבר, בדרך ממצרים לארץ ישראל.
ג. הצעה שלישית עוסקת בחג המצוין סמוך לשבת- חג שבועות. תמצאו כאן מספר רעיונות להפעלות המחברות למהות החג בדרך חווייתית.
הצעה א':
רקע ופתיחה:
מתחילים חומש חדש!
1. נאמר הקדמה קצרה לקהל המשתתפים: בכל שבת קוראים בבית הכנסת חלק אחד מהתורה, כל חלק נקרא פרשה. כך מתקדמים משבוע לשבוע ובמצליחים לקרוא את כל התורה – חמישה חומשים – בשנה שלמה משמחת תורה לשמחת תורה.
2. כעת נערוך חידון (ניתן לעודד תשובות ע"י חלוקת צ'ופר/ ממתק לעונה נכונה):
- לכמה ספרים מחולקת התורה? (חמישה)
- בשבת לפני שבוע סיימנו ספר ומחר (בשבת) נתחיל בקריאה של ספר חדש – ספר במדבר. איזה ספר זה מבין החמישה? (הרביעי)
- לכל ספר מהתורה יש שמות נוספים – לחומש במדבר קוראים גם חומש הפקודים. למה לדעתכם מרמז השם הזה? במה עוסק הספר שקוראים לו חומש הפקודים?
3. לאחר שמספר משתתפים יענו על השאלה האחרונה. נענה עליה בהרחבה למשתתפים:
חומש פקודים נקרא כך ע"ש המִפקד – ספירה – של העם שמופיע בתחילת חומש במדבר. עם ישראל יצא ממצרים לפני שנתיים, וכעת הוא חושב שהוא עומד לקראת כניסה לארץ. הוא עוד לא יודע שעוד שניה יהיה חטא המרגלים והכניסה תעכב בעוד 38 שנים של נדודים במדבר.
מטרת הספירה למנות כמה חיילים יש לעם, גברים מעל גיל עשרים, שיוכלו להילחם ולהשתתף בכיבוש הארץ.
4. נשאל את הקהל- למה אנחנו סופרים דברים?
- כאשר משהו חביב עלינו – כמו ספירה של אוסף
- כאשר מאד מחכים למשהו כמו ספירת הגומר לחופש הגדול
- למטרה מסוימת
- לָמה עוד? תנו רעיונות.
נשאל- מה הספירה נותנת?
- מידע (כמה חיילים יש)
- הופכת את הפרטים לקבוצת שייכות
- מייצרת ציפייה
- מחברת למשל ספירת העומר מחברת ומקשרת בין פסח לשבועות
הספירה בתחילת חומש במדבר ייחודית – זו הפעם הראשונה שהעם נספר לא כקהל אחד אלא בחלוקה לשבטים. עד אז כולם הולכים ביחד במדבר ונחשבים כקבוצה אחת במדבר.
5. כעת ניתן לשחק את משחק המספרים
1. קוראים בקול או מרימים שלט עם מספר.
2. הקהל צריך להסתדר בקבוצות לפי המספרים, למשל אם הספרה היא 3 – יש להסתדר בשלשות, הספרה 5 – בחמישיות. ניתן לכתוב מספרים קטנים או גדולים כמו עשרים.
3. לקבוצה שחסר חבר כדי להשלים למספר מותר "לחטוף" מקבוצה אחרת, תוך שמירה על משחק הוגן ומשעשע.
4. המספר האחרון יכול לחלק את הקבוצה ל12 קבוצות. הכנה למשחק השבטים, ראו להלן.
הצעה ב':
עם ישראל מתארגן מחדש ואיך זה קשור אלינו?
1. נאמר הקדמה קצרה לקהל המשתתפים:
פרשת במדבר באה ומארגנת את העם, ממקמת כל שבט במקום קבוע, סביב המשכן.
לשם מה? למה לא לתת לכולם פשוט להיות ביחד?
התשובה ברורה: לא כולם אותו דבר! לכל שבט יש את המאפיינים שלו.
אחדות המחנה אומר אלוקים לעם ישראל לא תבוא על ידי טשטוש ההבדלים ביניכם, להפך! תחדדו את ההבדלים. כולכם אמורים להיות ממוקמים סביב המשכן אבל כל אחד רואה את המשכן מזווית קצת אחרת.
גם בהיסטוריה של ארץ ישראל, היה ניסיון לטשטש הבדלים, לעשות האחדה במטרה ליצור דמת היהודי הישראלי החדש.
פרשת במדבר מעבירה מסר ברור – תהיה מי שאתה, לא לטשטוש זהות, וקבל את האחר כי גם הוא חייב להיות שם כדי שהמחנה כולו יהיה שלם.
בפרשת במדבר מופיע פעם ראשונה ארגון מחנה ישראל. העם מאורגן במבנה סביב המשכן במרכז, כל שבט מקבל מקום קבוע סביבו. בכל חניה ועצירה כל שבט בונה את אוהליו במקומו הקבוע, וכאשר נעים לתחנה הבאה שומרים על המבנה תוך כדי תנועה!
2. כעת נערוך יצירה מותאמת. מצורפים מספר רעיונות ליצירה סביב נושא סדר מחנה ישראל:
כל קבוצת ילדים/ משפחה / יחידים יוצרים מודל של מחנה ישראל מחומרים פשוטים כגון חול, דבק נייר שאריו בדים וכד'.
דף צביעה של דגם מחנה ישראל
מפה אילמת + דף לגזירה וצריך למקם במקום הנכון את השבטים.
נספחים (יש ללחוץ על כל אחד מהנספחים, כדי להוריד):
3. אופציה נוספת- במקום או בנוסף ליצירה, לערוך משחק. מצורפות שתי ואריאציות למשחק:
* משחק השבטים
ציוד: מדבקות לבנות גדולות, תרשים מחנה ישראל במדבר. מחצלות, שלטים עם שם השבט מודבק על המחצלת לפי התרשים.
אחרי ההכרות עם מבנה המחנה כל ילד מקבל מדבקה על הגב עם שם של אחד השבטים.
הוא צריך לגלות מה כתוב לו על הגב, ולחפש עוד כמוהו.
בכל פעם שהוא מוצא מישהו מהשבט שלו הם נותנים ידיים וממשיכים ללכת ביחד עד שמאתרים את כל החברים.
השבט הראשון שמתיישב כולו על המחצלת במקום המיועד לשבט שלו הוא המנצח.
* משחק השבטים ואריאציה נוספת
ציוד: סרטים בצבעים שונים, או דגלים קטנים. כלי נגינה להשמעת תרועה (חצוצרה/משרוקית/ תוף)
1.כל ילד (וגם הורים המעוניינים) מקבל סרט או דגל בצבע מסוים.
2. הקבוצה מאתרת את חבריה ועומדת ביחד סביב שלט המכוון אותם היכן עליהם לעמוד.
3. כאשר נשמע 'קול תרועה' צריך לנוע כגוש אחד תוך שמירה על המבנה הכללי.
4. השבט המנצח זה שמצליח לנוע ביחד כגוש אחד ולא מתפרק.
הצעה ג':
פעילות לכבוד שבועות
1. נאמר הקדמה קצרה לקהל המשתתפים:
במקור חג שבועות היה חקלאי מעיקרו. כחלק ממחזור הבסיסי של הבשלת מיני הדגן של הארץ – חיטה ושעורה. ביכורי שעורה בפסח עד ביכורי חיטה בשבועות בו מוגשים במקדש כל ביכורי האדמה. בשלהי בית שני כאשר עם הוגלה מארצו נוצק לחג תוכן חדש כחג מתן תורה.
ההצעות שלפניכם מתייחסות לשתי הזהויות של החג כחג חקלאי וכחג לציון מעמד הר סיני- ניתן לערוך אחת או יותר מבין האפשרויות.
2. ניתן לערוך לימוד משותף:
חג שבועות הוא חג עם הרבה שמות!
האם אתם יודעים את כולם? מה המשמעות של כל אחד מהם?
צאו ללמוד ולשחק בעקבות השמות של החג. הורה וילד או באופן קבוצתי או פשוט קחו הביתה.
למעבר לדף הלימוד- לחץ כאן!
3. מצורפות מספר רעיונות למשחקים והפעלות סביב נושא החג:
- הצגת ילדים בנושא עשרת הדברות, מעמד הר סיני, מגילת רות
- משחק זיכרון בנושא עשרת הדברות- לחץ כאן להורדה. ניתן לעשות אותו כמשחק קבוצתי על דפים גדולים, תחרות משחק בין מספר קבוצות, כשי אישי למשתתף למשחק בבית ועוד.
- תחרות ראש בראש של שירים – כל קבוצה בתורה צריכה להציע שיר שיש בו אזכור של פירות וירקות. מנצחים כאשר לקבוצה היריבה נגמרים הרעיונות.
- שירים עם פירות וירקות לדוגמא: קחי לך תפוחים ותמרים / קילפתי תפוז / תותים / מנגו בננה ומלון/ יודע חקלאי פיקח/ אפונה וגזר / עץ הרימון…
- חידון לשבועות (את החידון ניתן לערוך כחידון נושא פרסים, בצורת בינגו, משחק זיכרון, קהוט ועוד).
- מה השם הנוסף לחג השבועות? חג החלב או חג הקציר
- האם בחג הזה אוכלים יותר בשר או חלב?
- זכר לאיזה מנהג מכינים טנא פירות?
- מה השם של קבוצת הפירות שבמיוחד מהם כדאי להביא ביכורים?
- האם רימון נכלל בקבוצה זו?
- כמה ימים יש בין פסח לשבועות
- מה התאריך העברי של שבועות (ו סיון)
- מה מהבאים אינו שם של חג השבועות: חג הבציר, חג הקציר, חג המים
- חג השבועות נקרא חג הקציר בגלל ש? .. (זהו זמן סיום קציר חיטים ושעורים)
- מה שם ההר עליו ניתנה תורה לישראל? (סיני)
- מי היה המנהיג של העם כשניתנה התורה? (משה)
- חג השבועות הוא אחד משלושה רגלים. מה שם הרגלים האחרים? (פסח, סוכות)
4. רעיונות ליצירות בנושא החג:
- תחרות עוגות גבינה בקהילה – המנהג לאכול בשבועות מאכלי חלב הוא עתיק. מה מקורו? חג שבועות הוא חג מתן תורה בו הייתה ההתגלות של אלוקים לעם בהר סיני. בספרות היהודית התורה נמשלת לדבש וחלב , דימוי לדבר מזין וגורם לתחושה טובה.
- הכנת זרים מחומרים ממוחזרים או מחומרי טבע כמו עלים, זרעים, ענפים. (כהכנה לתהלוכה ראו לעיל)
- הכנת סלים – סדנת קליעת סלי קש לטנא לכבוד הביכורים, אפשר סלים מנייר או מרצועות פלסטיק חומרים ממוחזרים.
- יצירה בפלסטלינה של שבעת המינים וסלים קטנים, מריחה בדבק פלסטיק לשימור ומראה מבריק.
- יצירה בשיבולים – מאחר ושבועות קשור להבאת הפירות הראשונים של קציר החיטה, שאפשר לקטוף בשדה או בחנות יצירה, קישוט ועיטור של שיבולים ליצירת זר לשולחן חגיגי. שתיים שלש שיבולים מלופפות בחוט סריגה פשוט.
כתבה: יוכי נדבצקי, מחלקת הדרכה אגף פעילים צהר
תמונת נושא מתוך האתר kraken cycleboats