פרשת חיי שרה

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

מבחן הצדק מול הצדקה

בכל מדינה הנותנת שירותי רווחה תמיד קיים הקונפליקט של הצדק מול הצדקה. מצד אחד, הצדק דורש שלא תהיה מדיניות רווחה מפליגה מדיי, אחרת גם אנשים שלא מגיע להם ליהנות מאותה רווחה ייהנו ממנה וימנעו מלהכנס למעגל העבודה. מדיניות כזו יכולה לעודד אבטלה וכדו'. במצב כזה, מעמד הביניים כמעט ולא ייהנה כלל מהטבות כלשהם, כי הוא נתפש כמי שיכול לדאוג לעצמו.

מצד שני, מדיניות רווחה מוגבלת, מגבירה את הפער החברתי ויכולה לגרום לאוכלוסיה החלשה מצוקה גוברת והולכת, לשחוק את מעמד הבינים ולהחליש אותו עד כדי ירידה מתחת לקו העוני ולכן ישנם אלו שמצדדים במדיניות של "צדקה", של נתינה גם למי שלכאורה אינו מוגדר כחלש.

בפרשה שלנו,  אליעזר עבד אברהם, יוצא במסע למצוא אישה ליצחק בן אברהם, כאשר נקודת השיא של מסעו מתרחשת על יד באר המים שם עומד אליעזר עבד אברהם, ומחליט לערוך מבחן לנערות היורדות אל הבאר ולבקש מהן מים ומי שתציע מים לו ולגמליו היא הנבחרת לבן אדונו.

כאשר אליעזר בוחן את רבקה הוא עושה זאת בדרך מסוימת. רבקה ירדה כדי למלא מים למשפחתה ולחזור בחזרה, הזמן המתאים לכאורה לבקש ממנה מים הוא לפני שהיא ממלאת את כדה. אליעזר נמצא ליד עין המים, אך אליעזר שותק ומחכה שרבקה תמלא את המים, תעלה למעלה בעלייה ורק אז הוא רץ לקראתה ומבקש לשתות.

דמיינו לכם איך הייתם מרגישים לו הייתם נגשים לברז מים ולידו עומד מישהו ששותק, ולאחר שמילאתם את המים ועליתם במדרגות , פתאום הוא צועק לכם מלמטה, היי אתה יכול להביא לי מים? התגובה הראשונה שלנו תהיה במקרה הטוב, "מדוע לא ביקשת קודם?" מדוע גרמת לי לעלות את כל העלייה ועכשיו לרדת בחזרה עם הכד הכבד הזה ולמלא אותו שוב?

אליעזר גם לא מציע לה עזרה. הוא מבקש ממנה להשקותו, מתבונן בה רצה ממלאת וחוזרת ולא נוקף אצבע כדי לעזור לה. למרות כל זאת, רבקה מגלה לאליעזר שהיא עומדת במבחן של הצדק מול הצדקה ובוחרת בצדקה, בנתינה על אף שלכאורה לא מגיע לו בגלל התנהגותו.

לעומת רבקה, יצחק נתפש דווקא כמי שהולך בעקבות אמו שרה ומציין את מידת הגבורה, מידת הצדק של נתינה רק למי שמגיע לו. החיבור של שניהם יחד יוצר שלימות.

בסוף הפרשה מתארת התורה כיצד יצחק מכניס את רבקה לאוהל אמו, ושם נאמר "ויאהבה". בפעם הראשונה בתורה מוזכרת המילה אהבה בהקשר הזוגי, יש כאן שלימות המתבטאת בצדק של יצחק אל מול הצדקה של רבקה המתחברים יחד לדבר שלם. השלימות הזו מובילה לידי כך, שבפרשה הבאה הם מחליפים צדדים, רבקה אוחזת במידת הצדק ותומכת ביעקב, לעומת יצחק שאוחז במידת הצדקה ותומך בבנו הרשע עשיו.

רק מדיניות חברתית שתדע לשלב בין ה"צדק" ל"צדקה", בין הנתינה כהוגן ובין הנתינה גם שלא כהוגן, תצליח לקיים מדינה חברתית שלימה, שאינה מפספסת אף אחד.

(נכתב ע"י הרב אשר סבג, מצוות הנהלת רבני צהר)

להדפסה

תכנים נוספים שיכולים להתאים לך

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת אחרי מות-קדושים

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת תזריע-מצורע

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת שמיני

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת לך לך

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת וירא

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת תולדות

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת ויצא

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת וישלח

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת וישב

טקסט לפרשה
בוגרים, משפחות וילדים

פרשת מקץ